Gebzenin Yeni Vizyonu

MakalelerGebzenin Yeni Vizyonu

depo1Gebze’nin Yeni Vizyonu: Türkiye’nin Büyüyen Lojistik Üssü. İstanbul ve Kocaeli Ticaret Odalarının verilerine göre İstanbul’da 8 ve Kocaeli’nde 13 olmak üzere toplam 21 adet Organize Sanayi Bölgesi bulunmakta. En fazla sanayi bölgesine sahip olan merkezlerin Tuzla, Gebze, Şekerpınar , Çayırova, Tavşanlı ve Dilovası çevresinde konuşlanmış olduğu bilinmekte. Sanayi Bakanlığı’na göre bu çevrede ve Doğu Marmara’da bulunan toplam 16 adet organize sanayi bölgesi ve 6 adet çeşitli sanayi yapılanmalarının sayısının artırılmayacağı, bunların çevresinde organize olmuş Lojistik Merkezlerin sayılarının ve kapasitelerinin önümüzdeki yıllarda hızla artılacağı anlaşılmaktadır.

Ana Otoyol ve Köprülerin Kesişme Noktası: Bahsi geçen Gebze, Şekerpınar, Çayırova, Tavşanlı ve Dilovası bölgesinin, yeni yapılmakta olan Yavuz Sultan Selim 3. Boğaz köprüsü ve Kuzey Marmara Anadolu Otoyolu ile yapımı devam eden İzmir Otoyolu, Gebze Körfez Geçişi ve Anadolu Otoyolu (TEM), E5 karayolunun birleşme ve kesişme noktalarının bulunduğu bölge olması ve yeni yapılan dev Dilovası limanının bütün bu yolların birleştiği yerde konuşlandırılmış olması çok büyük ölçekli ve modern Lojistik merkezlere ihtiyacı daha da artıracak. Bu noktada Dilovası limanının uluslararası önemini belirtmekte yarar var. 39 metre derinliği ile Marmara ve bölge ülkelerin limanları arasında bir anda ön sıralara çıkacak Dilovası limanı, birçok yurtdışı limanın yükünü Türkiye’ye çekmeye aday konumda. Bu da Gebze bölgesine yapılacak yatırımlar için oldukça kritik bir parametre.

Bölgenin Konut İhtiyacı da Hızla Artıyor: İlgili Bakanlıklar ile Sanayi ve Ticaret odalarının yaptırdıkları projeksiyonlara göre günümüzde 800 bin nüfusa sahip bu bölgede önümüzdeki 20 yıl içinde 2.4 milyonluk bir nüfus yaşayacak. Kimi çalışmalar bu rakamın 4 milyonu bulacağını iddia etmekte. Bu hızda büyüyen bir bölgede Uydukent ölçeğinde konut projeleri geliştirilmesi kaçınılmaz görünüyor. Büyümeyi öngören Çevre ve Şehircilik Bakanlığına bağlı TOKİ de zaten bu bölgede birçok projeyi yürütmekte ve bazılarını da teslim etmiş bulunmakta.

Global Stratejinin Yansımaları: Aslına bakarsak bu vizyon, global ekonomiye yön veren ülkeler ve şirketlerin Türkiye ile ilgili beklentileriyle bire bir örtüşmekte. Teknoloji ve Sanayi’de batılı normlarda AR-GE yatırımlarının yapılmadığı ve devlet desteğinin de yetersiz kaldığı ülkemize biçilen rol, daha çok servis sektörü bazlı bir yapılanma ve bunun çerçevesinde büyümeye odaklı bir stratejiyi beraberinde getiriyor. Geçmiş 20 yıllık döneme baktığımızda Turizm, Finans, Lojistik ve diğer hizmetler sektörlerinde ortalamanın üzerinde büyüme oranlarına şahit oluyoruz.

Sonuç olarak orta vadede baktığımızda Lojistik Merkezlere ve bunlara hizmet sağlayan yan sanayi ve servis sektörlerine yeni yatırımlar yapılması, mevcutların ise kapasitelerini hızla artırması gerekiyor. Bu bölgede son yıllarda gözlemlediğimiz, bu tip yatırımların karlı ve hızlı geri dönüş süreli iş fırsatları kollayan yatırımcıların radarına çoktan girdiği. Bölgede bazı profesyonel kuruluşlar, uygun lokasyonları belirleyip bizim gibi Gayrmenkul Geliştirme şirketleriyle işbirliği halinde Lojistik merkezler tesis etmekte ve büyük sanayi kuruluşları ve 3PL lojistik şirketlerine sunmaktalar. Lojistik yatırımlara örnek olarak A sınıf özelliklere sahip modern depolar,  bunları dizayn eden mimar ve mühendislik şirketleri, bu merkezlere servis sağlayan yan sanayi kolları, raf sistemleri üreten şirketler ve depo otomasyon yazılımı ile uğraşan teknoloji şirketlerinden bahsedebiliriz.

Sonraki yazılarımda, Lojistik yatırım için uygun olan bölgeleri daha yakın mercek altına alacağım.

Gökhan Civan

TNL Gayrimenkul Geliştirme

About admin

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

3 + seventeen =